Funda-cijfers

Kennisbank Funda: de bezoekerscijfers

Interesse in woonnieuws & nieuwbouw?

 

Funda: de cijfers

 

Funda is met miljoenen bezoeken per maand hét huizenplatform van Nederland. Hoe vaak wordt de site bezocht? Wie doet dat en wanneer? Staan álle huizen erop? We nemen het platform en de cijfers eens onder de loep.*

 

68 miljoen sessies per maand

Scrollen op Funda: wie doet het niet. Vraag mensen een huizenwebsite te noemen en 93% roept meteen ‘Funda!’ De bekendheid is enorm. De bezoekersaantallen ook: 5 miljoen mensen neuzen er per maand rond. Die 5 miljoen mensen brengen maandelijks gezamenlijk 68 miljoen keer een bezoekje aan de site. Dat zijn geen flitsbezoeken van een paar tellen, die sessies duren gemiddeld 5:30 minuten. En dat dus zo’n 14 keer per maand: haast om de dag!

 

Woensdag scrollen, maandag afspraak plannen

Men spendeert dus veel tijd op de huizenwebsite. Op welke dagen maken ze daar tijd voor? Eigenlijk vrijwel continu. Woensdag en zaterdag zijn de meest populaire Funda-dagen. Op die dagen worden huizen het meest bekeken. Maandag vertoont een dipje. Maar dat is relatief: het verschil tussen piek en dip is erg klein.

Ook is het vrijwel continu Funda-tijd. Tussen 12 uur ‘s nachts en 6 uur ‘s ochtends ligt het verkeer nagenoeg stil, om gedurende de dag te stijgen en s’ avonds iets te pieken: rond 20.00 uur ligt het aantal views iets hoger tegenover de rest van de dag.

De momenten waarop mensen contact opnemen via Funda laten heel andere data zien! Op maandagen rond 9:00 uur wordt via het platform het meest contact opgenomen met een makelaar.

Het lijkt er dus op dat mensen door de weeks lekker rond scrollen, aan het einde van de dag aan hun partner laten zien wat ze gevonden hebben, in het weekend de knoop doorhakken en maandagochtend meteen aan de telefoon hangen voor meer info of het plannen van een bezichtiging!

 

Hoogopgeleide 50-plussers

Wie zijn het die zo vaak op Funda kijken? De statistieken geven aan dat het vooral 50-plussers zijn (41%). De leeftijdscategorie van 35 tot 50 is goed voor 27%, de overige 32% is onder de 35 jaar. Daarnaast zijn de meeste kijkers (48%) hoogopgeleid. Vrijwel evenveel mannen als vrouwen zijn Funda-fan: 49% om 51%.

Niet iedereen is uiteraard een serieuze zoeker. Er zitten ook “fun” zoekers bij zoals Funda dat zelf noemt. Die laatste groep gluurt bij buren naar binnen, spiekt bij de duurste villa’s en scrollt langs huizen voor interieurinspiratie. Ze klikken op van alles en nog wat.

Serieuze zoekers hebben een vaster zoekpatroon, bekijken vaker dezelfde soort huizen, doen geregeld contactaanvragen. En besteden bijna 2 keer meer tijd op de site dan de gemiddelde bezoeker: 10,43 minuten!

 

Kopen en verkopen via Funda

Funda wordt dus vrijwel altijd veel en vaak bezocht door huizenzoekers. Maar zijn dat álle potentiële kopers? Uit onderzoek blijkt dat 78% van de mensen het platform gebruikt om een huis te vinden. Een grote meerderheid dus. En dat is logisch: al het aanbod verzameld op 1 plek is makkelijk zoeken.

Qua verkopers geldt ook dat 78% graag ziet dat zijn of haar huis op Funda gepresenteerd wordt. En ook dat verbaast niet met zulke bezoekersaantallen: staat een huis op Funda, dan wordt het gezien.

 

Verstopt huizenaanbod

De getallen laten dus wel zien dat er een deel van de (ver)kopers zich om Funda heen beweegt. Kopers die zich bijvoorbeeld laten bijstaan door een aankoopmakelaar en niet hoeven wachten tot een huis op Funda verschijnt maar eerder hun slag slaan. En verkopers die hun woning in stille verkoop bij een makelaar in de markt zetten, zelf verkopen of direct via de website of sociale media van hun makelaar succes boeken.

Niet alle huizen komen kortom op Funda. Neem een aankoopmakelaar in de arm om die “verstopte” huizen toch in beeld te krijgen!

Lees meer over Funda versus aankoopmakelaar, veranderende woonwensen in corona-tijd of wat we kunnen leren uit zoekgedrag op Funda.

 

Bron: Funda Barometer, 2e kwartaal 2020

Stuur een e-mail

Bezichtiging plannen? Vraag stellen? Stuur een mail en wij nemen zo spoedig mogelijk contact met u op.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

U kunt ook direct mailen op