Ontvang woonnieuws direct in uw inbox
Verhuischecklist: 6 weken voor de verhuizing – 6 tips
6 weken voor de verhuizing: tijd om concrete stappen te ondernemen! Zo moet er een adreswijziging naar flink wat partijen worden gestuurd en is het slim om verschillende contracten eens onder de loep te nemen. We helpen u op weg met 6 verhuistips:
1. Verhuis alles mee
Organisaties hebben soms wel een maand de tijd nodig om adressen aan te passen. Geef uw nieuwe adres dus op tijd door. Of maak gebruik van de verhuisservice van Post NL: zij geven uw nieuwe adres door aan belangrijke bedrijven en sturen de post (tegen een kleine vergoeding) door naar het nieuwe adres.
Maak een lijstje van alles wat u heeft lopen of waar u bij aangesloten bent, zoals:
Relaties:
Abonnementen:
Nutsbedrijven:
Telecom:
|
Lidmaatschappen etc.:
Medisch:
Diensten aan huis:
Financieel:
|
Geef uiterlijk 5 dagen na de daadwerkelijke verhuizing uw nieuwe adres door aan de gemeente. Verhuist u naar een nieuwe gemeente? Meld u binnen 5 dagen na de verhuizing aan als nieuwe bewoner. U wordt dan automatisch afgemeld bij je oude gemeente.
Heel belangrijk dat u de gemeente op tijd informeert. Doet u dat niet dan riskeert u een boete die kan oplopen tot €325. Het te laat doorgeven van uw verhuizing kan ook gevolgen hebben voor uw huurtoeslag, studiefinanciering of parkeervergunning.
De gemeente geeft de wijzigingen vervolgens door aan:
- Zorgverzekeraar
- Belastingdienst
- DUO (studieleningen/-schulden)
- RDW
- SVB
- CAK
- Pensioenfondsen
2. Verhuisdozen inslaan
Hoeveel dozen zijn er nodig? Vaak meer dan je van te voren denkt. Reken op minstens 20 dozen per persoon plus zo’n 10 dozen extra… Verhuisdozen kunt u ook huren of lenen. Bijvoorbeeld bij een verhuisbedrijf. Houd er rekening mee dat er borg betaald moet worden en dat de dozen netjes moeten blijven. Waar moet u op letten bij een verhuisdoos? Op draaggewicht bijvoorbeeld. En hoe ze in en uit elkaar vouwen: bij sommige is tape nodig, anderen klappen heel eenvoudig open en dicht. Dat scheelt een hoop werk tussendoor!
In ieder geval: stop niet teveel in een doos. Van een te zware doos wordt iedereen ongelukkig.
3. Parkeren: nieuwe vergunning?
Vraag op tijd een (nieuwe) parkeervergunning aan of zeg de oude tijdig op. Vaak is er een opzegtermijn van een maand – houd daar rekening mee. En denk ook even aan mogelijke bezoekersregeling.
4. Verzekeringen op orde?
Goed verzekerd het nieuwe huis betrekken? Heel belangrijk! Vaak stelt de hypotheekverstrekker een opstalverzekering verplicht. Inboedelverzekeringen zijn niet verplicht, maar wel handig. Omdat de premies van beide verzekeringen afhankelijk zijn van de buurt waar u woont en de grootte van uw huis, zult u hier bij verhuizen altijd achteraan moeten.
Is er straks sprake van een VvE? Dan moet de VvE voor de opstalverzekering zorgen. Slim om de inboedelverzekering bij dezelfde partij af te sluiten; dat kan een hoop gedoe voorkomen.
Bent u tijdelijk eigenaar van 2 huizen? Dan moeten beiden verzekerd zijn. Vaak gaat dit automatisch, maar u moet het wel melden. Check of er mogelijk beperkingen zijn binnen de dekking van het huis dat u straks achterlaat.
Gaat u van koop naar huur? Dan kunt u de opstalverzekering opzeggen.
5. Energie oversluiten
Geef uiterlijk 2 weken van te voren de verhuizing door aan uw energieleverancier. Geef de meterstanden van uw huidige/oude huis door voor de eindafrekening. En geef direct na de oplevering de standen door van uw nieuwe huis!
Verhuizen is een goed moment om eens verschillende leveranciers te vergelijken of over te stappen naar groene energie. Hetzelfde geldt voor televisie, internet en telefooncontracten.
6. Nieuwe gemeente: extra’s regelen
Verhuist u naar een nieuwe gemeente, dan moet er meer gebeuren. U heeft bijvoorbeeld een afvalpas nodig. Verdiep u in de regelingen van uw nieuwe woonplaats rond o.a. de rioolheffing, afvalstoffenheffing, hondenbelasting en parkeervergunningen. Bij de meeste gemeenten krijgt u (een deel van) de belastingen terug die u vooruit heeft betaald. Soms gaat dit automatisch, maar soms moet u een teruggave of herberekening zelf aanvragen.
De onroerendzaakbelasting geldt altijd voor het hele jaar; vanaf 1 januari volgend jaar betaalt u onroerendzaakbelasting aan uw nieuwe gemeente.
Houd ook rekening met de waterschapsbelasting. Verhuist u naar een ander waterschap, dan ontvangt u automatisch een rekening voor de waterschapsbelasting voor de resterende maanden van het jaar. Heeft u in uw oude gemeente het jaar vooruit betaald? Dan betaalt u dus dubbel. Dit dubbele bedrag kunt u (deels) terugvragen aan uw oude waterschap. Lees hier meer over verhuizen naar een nieuwe gemeente.
Heeft u vragen? Weet dat u altijd kunt bellen of mailen!
-
Amsterdam
-
Haarlem
-
Haarlemmermeer
-
Heemstede-Aerdenhout
-
Nieuwbouw & Projectverhuur
Team Amsterdam
-
1096 DV Amsterdam -
-
-
Team Haarlem
-
2011 GX Haarlem -
-
-
Team Haarlemmermeer
-
2132 TZ Hoofddorp -
-
-
Team Heemstede-Aerdenhout
-
2106 AM Heemstede-Aerdenhout -
-
-
Team Nieuwbouw & Projectverhuur
-
2011 GX Haarlem -
-
-