Makelaar Marco Reurink- Soms is eerst verkopen precies de juiste stap in een verkopersmarkt - Mooijekind Vleut Makelaars

Kennisbank Marco Reurink: “Soms is eerst verkopen precies de juiste stap in een verkopersmarkt”

Marco Reurink: “Soms is eerst verkopen precies de juiste stap in een verkopersmarkt”

januari 2024

In een verkopersmarkt kies je er doorgaans voor om eerst een huis aan te kopen, voordat het verkoopbord aan de gevel gaat. Verkoopmakelaar Marco Reurink in Haarlem adviseert toch regelmatig om dat om te draaien: “Stel er komt geregeld een huis voorbij dat matcht met wat ik noem “de bedoeling”. Maar je komt steeds nét wat tekort qua budget. Dan doe je er goed aan eerst te verkopen en zo je budget veilig te stellen. Want, pak je de verkoop goed aan, dan kan dat zomaar die missende € 25.000,- opleveren. Heb je je huis nog niet verkocht, dan doet de bank een correctie op de verwachte verkoopopbrengst. Dat heeft impact op je budget. Heb je al wel verkocht, dan telt de opbrengst voor de volle pond.”

 

Eerst even “de bedoeling”

Wat is de bedoeling? Essentieel om helder te hebben, wil je slagen op de huizenmarkt, aldus de energieke makelaar met ruime ervaring: “We starten altijd met die vraag. Dat helpt om alle stukken te kunnen leggen in de huidige puzzelmarkt.”

Marco licht toe: “Is het de bedoeling om een huis te vinden waar je samen grijs gaat worden? Dan zal je bereid zijn maximaal te investeren, liefst meteen met alle overwaarde. Is het de bedoeling te verhuizen omwille van een baan, en dan gauw weer door? Dan houd je liever wat geld over. En is het je voornemen om eigenhandig je droomhuis in elkaar te klussen, dan kijk je naar een ander type woning dan wanneer je turn-key wil gaan wonen.”

Lees meer over onze verkoopbegeleiding

 

Een kwartaal voorsprong op de huizenmarktcijfers

De bedoeling is helder, de strategie is bepaald, er is in dit geval gekozen voor eerst verkopen. Wat wordt dan de vraagprijs? Marco: “De vraagprijs bepalen we op basis van marktonderzoek naar vergelijkbare woningen én trends onder zoekers. Met ons marktaandeel, hebben we dat scherp op het netvlies. Een kwartaal voorsprong op de NVM en het kadaster dus. Zij rapporteren achteraf. Wij zitten er bovenop.”

Er spelen meer factoren: “Daalt de rente, dan kunnen mensen meer lenen. Stijgt deze, dan gaat de hand wat meer op de knip. Mensen zijn wat meer gaan verdienen de afgelopen tijd. Dat zie je terug in de biedingen. En je kunt nu meer lenen voor energiezuinig wonen, ook dat zie je terug in de prijsstelling voor die huizen.”

 

Verkoopstrategie méér dan vraagprijs

Een belangrijk instrument, de vraagprijs, maar zeker niet de enige. Marco: “De verkoop van een woning luistert nauw. Je kunt alles morgen online willen zetten, maar liever neem je de tijd om te zorgen dat alles klopt. Dan wacht je een week met de fotografie omdat het weer dan beter is. En dan wacht je tot er wat klusjes zijn gedaan zodat echt alle puntjes op de i staan. Dat verlies in tijd, win je in impact en resultaat.” 

Achterstallig onderhoud wegwerken is wat dat betreft vaak een buitensporige investering in geld én tijd. Hetzelfde geldt voor nodige verduurzaming. Sterker nog: het is begin 2024 steeds vaker een reden om te verhuizen.

Maar het loont om optisch het e.e.a. in orde te brengen. Marco: “Een boeideel schilderen. De voortuin opschonen. De gang witten. Kleine klusjes met veel impact op hoeveel kijkers je huis trekt.” 

Marco: “Met kantoor zijn we altijd op zoek hoe het nóg beter kan. Zo zijn we nu met AI bezig. “Hoe ziet deze woonkamer eruit met een okerkleurige muur? En met een eclectische of juiste Japandi-inrichting? Weer een extra instrument om het maximale uit de verkoop te halen.”

interview-maarten

Onderste uit de kan gaat niet vanzelf

Onder verkopers is het vertrouwen hoog, merkt Marco. Toch verkoopt een huis zich niet vanzelf. Marco: “Ja, er is krapte. Het is niet gelukt genoeg nieuwbouw bij te bouwen in Nederland. Er zijn meer eenpersoonshuishoudens, mensen leven langer… Mensen werken weer meer op kantoor, staan weer vaker in de file. De tijd dat zij buiten de regio gingen wonen, is voorbij. We wonen hier in het mooiste deel van Nederland, met veel werkgelegenheid: de vraag hier is hoog.”

Maar: “Als verkoper wil je het onderste uit de kan. Want dat betekent dat je wél dat ene huis kunt kopen. Dus wil je dat je eigen woning maximaal onder de aandacht komt bij precies de juiste doelgroepen. Voor die éne koper, voor dat éne bod. Daar moet je werk in stoppen; dat gaat niet vanzelf.”

Wat is die doelgroep? “Dat hangt uiteraard af van het huis. Het ene huis trekt gezinnen uit de Pijp in Amsterdam, het andere stellen op leeftijd uit Aerdenhout. Hoe dan ook wil je gezien worden in de buurt én daarbuiten. Er wordt veel verhuisd in de driehoek Amsterdam, Haarlemmermeer en Zuid-Kennermerland. Daar moet je gewoon overal zichtbaar zijn. En vergeet de expats die hier willen settelen niet: een heel interessante kopersgroep met een diepe buidel. Wel een lastige om te targetten. Wij hebben ze dankzij onze expat-services goed in ‘t vizier.”

 

Veel vertrouwen

Marco ziet veel vertrouwen onder verkopers. “Verkopers vertrouwen erop dat ze goed kunnen verkopen in deze markt. En dat is ook zo. Maar met de extra aandacht, haal je ook extra resultaat. En als je dat kan doorvertalen naar je nieuwe huis, dan haal je daar jaren extra woongeluk uit. Daar doe ik het voor!”

Meer weten? Vragen? Neem contact op met Marco:

Marco Reurink - Maart 2022 MKV - 600 x 400

Marco Reurink RM RT

023 - 542 02 44 06 - 55 80 11 44

Meer informatie? Neem contact op:

Marco Reurink - Maart 2022 MKV - 600 x 400

Marco Reurink RM RT

Register Makelaar Taxateur

Haarlem
Huizen in Haarlem
Nog even verder lezen?
Zoek in onze kennisbank
Ons team in Haarlem

Team Haarlem

Contact

Stuur een e-mail

Bezichtiging plannen? Vraag stellen? Stuur een mail en wij nemen zo spoedig mogelijk contact met u op.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

U kunt ook direct mailen op